1. Czy osoba czarterująca jacht musi mieć uprawnienia?
Osoba
która podpisuje umowę czarteru nie musi mieć uprawnień. Jacht może
prowadzić wynajęty skipper, lub znajomy, członek rodziny z odpowiednimi
uprawnieniami.
2. Jakie uprawnienia należy posiadać aby prowadzić jacht czarterowy?
Chorwacja:
wystarczy patent polskiego sternika jachtowego „starego” lub jachtowego
sternika morskiego. W śród załogi musi być osoba która posiada
uprawnienia radiooperatora – nie musi to być koniecznie skipper.
Chorwacki stopień Voditelj Brodice na który prowadzimy szkolenia
uprawnia do prowadzenia jednostek żaglowych i motorowych do 30 ton oraz
posługiwania się radiem UKF na wodach chorwackich.
Grecja:
obowiązują identyczne wymagania jeżeli chodzi o patenty żeglarskie choć
wymagany jest tzw „co-skipper” czyli jeszcze jedna osoba w załodze z
uprawnianiami. Często stosuje się jednak praktykę oświadczenia że dana
osoba potrafi żeglować. Natomiast na razie nie ma obowiązku posiadania
operatora SRC , choć wszystkie jachty greckie wyposażone są w pławę
EPRB.
Francja: nie ma obowiązku posiadania
uprawnień żeglarskich do uprawiania żeglugi rekreacyjnej. Aby wynająć
jacht wystarczy jedynie posiadać udokumentowany staż potwierdzający
zdobyte doświadczenie, lub wypełnić kwestionariusz o swoim stażu
żeglarskim.
3. Czy mogę zrezygnować z czarteru jachtu po wpłaceniu zaliczki i odzyskać pieniądze?
Warunki odzyskania zaliczki lub jej części są opisane w warunkach ogólnych czarteru.
4. Jak odebrać jacht?
Specjalnie dla naszych klientów stworzyliśmy instrukcję przejęcia jachtu którą otrzymacie Państwo w formie drukowanej a przeczytać możecie TUTAJ.
Nie przejmuj jachtu w pośpiechu, sprawdzaj wszystko zgodnie z listą inwentarzową firmy czarterowej i postępuj wg naszej instrukcji. Jeżeli zauważysz jakiekolwiek uszkodzenia zgłoś je armatorowi i wpisz do protokołu przejęcia. Braki w wyposażeniu zgłoś i poproś o uzupełnienie.
Po przejęciu jachtu zapoznaj załogę przede wszystkim z działaniem instalacji: toalety, rolera grota, rolera genuy itp. Zapoznaj załogę z przełącznikami na tablicy rozdzielczej. Wskaż gdzie znajdują się środki ratunkowe, pirotechniczne, gaśnicze i omów sposób ich użycia. Gdy pływasz z mniej doświadczoną załogą, przetrenuj wiązanie węzłów, rzucanie cum i podbieranie mooringów.
5. Co to jest kaucja lub ubezpieczenie kaucji za jacht?
Kaucja
– kwota zwrotna, pokrywa ewentualne koszty naprawy jachtu powstałe z
winy czarterującego lub zakupu zagubionego wyposażenia. Jej wysokość
wynosi zazwyczaj 1000 – 3000 EUR uzależniona jest od wielkości i klasy
jachtu. Składana gotówka lub kartą kredytową. W przypadku nie
stwierdzenia uszkodzeń zwracana w całości. Powyżej tej kwoty jachty są
ubezpieczone.
Ubezpieczenie kaucji – opłata występuje w rożnych
konfiguracjach. Wpłata bezzwrotnej kwoty, lub powiększonej o minimalną
kaucje zwrotną. Koszt to ok. 100 – 400 EUR/tydzień płatne jest w
momencie zaokrętowania. Ubezpieczenie to nie pokrywa jednak:
– opóźnienia powrotu
– kosztów wynikłych z oddania jachtu w innym porcie, niż wymieniony w umowie
– szkód wyrządzonych pod wpływem alkoholu, środków odurzających
– rażącego zaniedbania
Kaucja lub ubezpieczenie kaucji często nie obejmuje żagli, pontonu i silnika zaburtowego.
Zdarzają się również inne wyłączenia odpowiedzialności ubezpieczyciela.
6. Czy jacht czarterowy jest ubezpieczony?
Jacht
jest ubezpieczony w zakresie OC , CASCO z udziałem własnym w wysokości
równej kaucji. Ubezpieczenie obejmuje ryzyko manewrów w porcie, kolizje.
Jednak w niektórych przypadkach rażącego zaniedbania i wyłączenia
jednostki z późniejszych zakontraktowanych czarterów, niektóre firmy
czarterowe mogą domagać się odszkodowania.
7. Co to jest bimini i sprayhood?
Bimini
jest to rodzaj namiotu na kokpitem, chroniący przed słońcem. Przeważnie
nie chroni on jednak przed deszczem, chyba że jest specjalnie
zaimpregnowany. Sprayhood po polsku „szpryc-buda”znajduje się nad
zejściówką, chroni przed bryzgami fal.
8. Jak postępować w razie awarii na jachcie?
Staraj
się zapobiec powiększeniu się szkody, ustal przyczynę awarii. Jak
najszybciej powiadom telefonicznie armatora, postępuj zgodnie z jego
wskazówkami. Jeżeli odpowiedzialność za szkodę leży po stronie armatora,
zabezpiecz niezbędne dowody:zdjęcia, oświadczenie władz portowych,
oświadczenia światków itp. W przypadku większych awarii, czarterujący
jest zobowiązany zgłosić zdarzenie do najbliższego kapitanatu oraz u
armatora, spisać protokół dla towarzystwa ubezpieczeniowego. Jeśli
czarterujący nie wypełni swych zobowiązań, mogą mu być naliczone pełne
koszty wynikające ze szkody.
9. Jak postępować w przypadku zbliżającego się sztormu?
W
przypadku kiedy zaskoczy nas sztorm należy postępować zgodnie z dobrą
praktyką żeglarską. Dla naszych klientów opracowaliśmy specjalne
procedury które będą pomocne w takich przypadkach.
10. Jakim językiem posługuje się osoba od której odbieramy jacht?
Najczęściej jest to język angielski bądź niemiecki.
11. Jaki jest koszt marin i kotwicowisk?
W
Chorwacji koszt mariny jest uzależniony od klasy portu i długości
jednostki. Ceny w sezonie są wyższe średnio o 20%. Przykładowe ceny
można zobaczyć na stronie internetowej sieci marin ACI
www.aci.hr
12. Czy można żeglować nocą?
Żeglowanie
nocą jest praktykowane choć w ogólnych warunkach czarteru armatorzy
umieszczają zapis: Czarterujący nie może żeglować w nocy w trudnych
warunkach atmosferycznych. Chodzi o celowe opuszczanie portu podczas
złych warunków atmosferycznych.
13. Do jakiej siły wiatru mogę żeglować?
W Chorwacji nie wolno opuszczać mariny podczas wiatru powyżej 6B.
14. Czy po zakończeniu rejsu należy posprzątać jacht?
Opłata
transit log zawiera sprzątanie jachtu. Nie mamy obowiązku sprzątania.
Niemniej jednak warto z grubsza sprzątnąć jacht po swoim rejsie,
zwłaszcza pomyć naczynia kuchenne i wyrzucić śmieci. W przypadku
rażącego brudu czy bałaganu armator może wstrzymać zwrot kaucji do czasu
doprowadzenia jachtu do należytego stanu.
15. Czy na jachcie mogę ładować telefon i komputer?
Jeżeli
jacht jest podpięty do zasilana 230 V w porcie a także z gniazda
12V„zapalniczkowego”. Niektóre jachty posiadają też przetwornice
12V/230V lub agregaty prądotwórcze.
16. Jaka waluta obowiązuje w Chorwacji?
Oficjalna
waluta Chorwacji to kuna . Obcą walutę polskie złotówki, euro można
wymieniać w bankach, kantorach, urzędach pocztowych, marinach oraz w
większości biur podróży, hoteli i kempingów. Opłacalne jest też
operowanie kartą kredytową przy płaceniu jak i przy wypłacaniu gotówki z
bankomatów. Aktualny kurs: NBP kursy walut.
17. Gdzie znajdę informacje o promach w Chorwacji i Grecji?
Chorwacja: JADROLINIJAGrecja: GREEK FERRIES
18. Czy na jacht musimy zabierać ze sobą pościel i ręczniki?
Na
jachtach zawsze są koce lub kołdry, poduszki wraz z poszewkami i
prześcieradła, W większości czarterów na terenie Europy pościel jest
wliczona w cenę czarteru jachtu. Ręczniki są przeważnie ( choć nie
wszędzie) dodatkowo płatne.
19. Co robi hostessa na jachcie?
Hostessa przygotowuje posiłki, sprząta jacht, pomaga skipperowi podczas manewrów. Może być przewodnikiem i tłumaczem.
20. Czy można wędkować z jachtu?
Chorwacja:
rekreacyjne wędkowanie z łodzi lub z brzegu dozwolone jest jedynie po
wykupieniu stosownej licencji . Połów w portach jest formalnie
zabroniony, jeśli jednak nasze wędkowanie nie zanieczyszcza kei, nie
przeszkadza w pracy kapitanatowi, promom i innym to przeważnie nikt nam
nie będzie zwracał uwagi.
21. Czy można nurkować z jachtu?
Praktycznie
w każdym kraju można nurkować korzystając z maski i rurki czy płetw.
Wyjątkiem są miejsca np. niektóre parki narodowe które wprowadziły
zakaz. Korzystanie z akwalungu jest obostrzone ograniczeniami (zależnie
od kraju).
22. Czy można zamówić transfer z lotniska do mariny?
Praktycznie w każdym kraju można za opłatą dodatkową zamówić transport dla dowolnej liczby osób.
23. Czy na jacht można zabrać dziecko?
Oczywiście
i to praktycznie w każdym wieku. Jeżeli nie macie Państwo własnej ,
należy odebrać od armatora dziecięcą kamizelkę asekuracyjną. Można a
właściwie dla bezpieczeństwa należy, zamówić u armatora siatkę na
relingi która jest dodatkowo płatna ok 40 – 80 EUR.
24. Czy mogę na jacht zabrać zwierzę domowe?
Zależy
od armatora, należy to wcześnie uzgodnić przed podpisaniem umowy o
czarter. Najczęściej pobierana jest dodatkowa opłata za sprzątanie po
zwierzęciu ok 100 EUR.
25. Co muszę zapewnić wynajętemu skipperowi?
Wynagrodzenie,
zwrot kosztów transportu, wyżywienie w stopniu nie gorszym niż załogi.
Wynajęty skipper śpi w messie lub w specjalnej kabinie skipperskiej
jeżeli jacht ją posiada. Jeżeli macie Państwo wolną kabinę załogową
możecie mu ją udostępnić.
26. W co się spakować i co zabrać na rejs?
Przeważnie
stosuje się miękkie torby lub worki, które po rozpakowaniu można
upchnąć w wolnym miejscu. Twarde walizki lub torby są raczej nie
wskazane. Większe jachty i katamarany jednak mają dość miejsca aby
schować nawet dość duże twarde bagaże.
27. Jakie są ceny żywności w Chorwacji?
Ceny produktów spożywczych w sklepach sieciowych są przeważnie zbliżone do polskich. Tu możecie Państwo porównać ceny: KONZUMLIDLGETRO
28. Czy można grillować na jachcie?
Chorwacja: Rozpalanie otwartego ognia, używanie grilla na jachcie i lądzie jest surowo wzbronione.
29. Co to jest „crew list” ?
Jest to lista załogi sporządzona w biurze armatora na podstawie dokumentów załogi i dołączona do dokumentów jachtu. Skład załogi na jachcie mus być zgodny z listą załogi.
Praca z linami na katamaranie – wyzwania w kokpicie
Krótki film o pracy linami w kokpicie katamaranu Katamarany mają przeważnie praktycznie większość lin sprowadzone do kokpitu. Kabestany które pomagają nam w pracy tymi linami również są w kokpicie. To dość duże wyzwanie zwłaszcza na małych jednostkach.
Od strachu do zachwytu: pierwszy rejs rodzinny po Chorwacji!
Zalety rodzinnego rejsu jachtem – okiem osoby, która pierwszy raz spróbowała żeglugi Żeglarstwo może wydawać się nieosiągalnym marzeniem, przygodą zarezerwowaną dla doświadczonych pasjonatów morza. Jednak dla wielu rodzin pierwszy rejs z wynajętym profesjonalnym skipperem po Chorwacji okazuje się pełen pozytywnych zaskoczeń. Oto, dlaczego rodzinny rejs jachtem jest wyjątkowym przeżyciem i doskonałą opcją na wakacje. 1.…
Bali Catsmart – gdy rozmiar nie ma znaczenia
Czasami największe niespodzianki przychodzą w kompaktowych rozmiarach. Bali Catsmart to doskonały przykład tego, jak współczesna myśl konstrukcyjna potrafi zapakować luksus, funkcjonalność i innowacje w zgrabne 12.35 metra długości. Ta jednostka to prawdziwy majstersztyk inżynierii, który udowadnia, że nie musisz mieć megajachtu, by cieszyć się prawdziwym komfortem na wodzie. W świecie, gdzie często „większe” oznacza „lepsze”,…