Przygotowanie jachtu i załogi
- odprawa bezpieczeństwa – safety briefing
- planowanie rozpinania life lin w zależności od jednostki i jej budowy
- wykorzystanie nowoczesnych lin syntetycznych
- prawidłowa praca cumami, szpringami i brestami
- prawidłowe rzucanie cumy „ na lasso”
- klarowanie lin fałowych
Silnik i urządzenia
- wiedza rozszerzona o silnikach i instalacjach jachtowych
Żeglowanie w trudnych warunkach
- refowanie żagli
- sztormowanie z wiatrem i pod wiatr
- sztormowanie aktywne i pasywne
- zastosowanie dryfkotw i ich zamienników podczas sztormu
- dryfkotwa jako stabilizator
Kotwiczenie
- kotwiczenie na jednej kotwicy – zacinanie kotwicy
- kotwiczenie w tandemie
- kotwiczenie metodą bahamską
- uwalnianie zakleszczonej lub splątanej kotwicy
- wykorzystanie kotwicy zapasowej do stabilizacji jednostki
Wejście na mieliznę – omówienie
- procedura przy wejściu na mieliznę
- sposoby zejścia z mielizny
MOB – Podejście do człowieka
- podejście na żaglach 2 sposobami
- podejście do człowieka na silniku
- poszukiwanie zaginionego człowieka różnymi metodami
- wciągane człowieka na pokład
- podbieranie człowieka przytomnego i nieprzytomnego na pokład
Alarm wodny
- ograniczenie przecieku, sposoby uszczelniania kadłuba
- wykorzystanie pomp zęzowych
Alarm pożarowy
- planowanie dróg ewakuacyjnych
- przetrenowanie pełnej procedury alarmu
Alarm opuszczenia jednostki
- jak posługiwać się tratwą ratunkową
- jak planować opuszczenie jednostki nieposiadającej tratwy ratunkowej
Holowanie
- holowanie przy burcie
- holowanie w tandemie
Dryf
- na żaglach
- na silniku
- z dryfkotwą
Manewry na żaglach
- podejście along side
- podejście do boi
- zwroty na żaglach za pomocą autopilota
Trymowanie żagli
- prawidłowe trymowanie żagli przy wszystkich kursach jachtu względem wiatru
- używanie trymlinek
- praktyczne zastosowanie wózków szotowych
- prawidłowe używanie kontraszotów
Praktyczne ćwiczenia nawigacyjne
- dopłynięcie do zadanego punktu bez używania GPS za pomocą nawigacji terestrycznej
- nawigacja nocą – wejście nocne do portu, nawigacja bez elektroniki na wyznaczony punkt
- dopłynięcie do zadanego punktu bez używania GPS za pomocą nawigacji terestrycznej
Doskonalenie manewrowania w porcie
- odejście na breście holenderskim
- odejście przy dopychającym wietrze prostopadle od kei ( manewr zawias )
- odejście prostopadłe od kei
- odejście przy wietrze dopychającym bez lin manewrowych
- podejście i odejście od kei – jednoosobowo
- zacieśniona cyrkulacja bez steru strumieniowego i ze sterem
- sterowanie precyzyjne za pomocą steru strumieniowego
- manewr: Szalony Ivan
- podejście alongiside tyłem
Manewry dodatkowe
- sondowanie kotwicą
- procedura wciągania załoganta na maszt
- podejście do kei z wykorzystaniem kotwicy
- sterowanie alternatywne w przypadku awarii steru głównego
- ponton jako napęd awaryjny i ster strumieniowy
- cumowanie z dowiązywaniem rufy do lądu
- dryft bokiem
- uwalnianie jachtu po wpłynięciu w mooringi – 2 sposoby